Etäisyys
Hobartista Strahaniin, Tasmanian itärannikolta länsirannikolle on hieman yli 300
km, ja navigaattorin mukaan matkan olisi pitänyt taittua noin 4-5 tunnissa.
Matkamme eteni kuitenkin huomattavasti hitaammin, koska jouduimme tuon
tuostakin pysähtymään ihailemaan hienoja maisemia ja poikkeamaan erilaisille
patikointireiteille. Loppujen lopuksi saimme matkaan kulumaan lähes kahdeksan
tuntia.
Tasmania
on siitä ihanteellinen matkailumaa, että täällä suhteellisen pienelle alueelle
mahtuu niin paljon erilaista maisemaa ja luontotyyppiä. Tuon runsaan 300
kilometrin sisään mahtui niin pampasta, savannia, Lappia, Tanskan hiekkadyynejä
kuin subtrooppista sademetsääkin. Luonnonvaraisia eläimiä täällä on valtavasti.
Australian eläimet liikkuvat enimmäkseen öisin ja auringonnousun tai –laskun
aikaan, joten päivisin niitä on vaikeampi havaita muuten kuin kuolleina
raatoina teiden laidoilla. En ole todellakaan nähnyt missään niin paljon auton
alle jääneitä eläimiä kuin täällä Tasmaniassa.
 |
Melkein kuin Lapissa? |
 |
Puolen tunnin ajomatkan jälkeen sademetsässä. |
Tasmanian
länsirannikolta löytyy valtavia alueita koskematonta erämaata, jokia, järviä ja
sademetsää. Luonnonolosuhteet ovat melko rankat: vuodessa on kaikkiaan yli 300
sadepäivää ja sadetta kertyy vuodessa noin 3-4 metriä paikasta riippuen (vrt.
Suomessa sadekertymä on noin 50-70 cm vuodessa). Sääolosuhteet saattavat
vaihtua täällä nopeasti; lämpötila voi heittää jopa 20 astetta yhden päivän
aikana. Talvisin lämpötila saattaa laskea pakkasen puolelle jopa -5 asteeseen,
joten luntakin saadaan aina silloin tällöin.
Tasmanian
villissä lännessä elanto on hankittu perinteisesti metsätöissä, kaivoksissa tai
vesivoimalahankkeissa. Alueen luonnonvaroista kultaakin arvokkaampi on ollut
vain Tasmaniassa esiintyvä huon-mänty (Huon pine, en löydä suomennosta), joka
on ollut himoittua materiaalia laivanrakennuksessa. Huon-männyt kasvavat
erittäin hitaasti, minkä johdosta puu on kovaa eikä lahoa käytännössä koskaan.
Vanhimmat puut ovat tuhansien vuosien ikäisiä. Nykyään puu on tiukasti
suojeltu.
Näimme
matkan varrella useita henkitoreissaan olevia entisiä kaivoskaupunkeja, joista
asukkaat olivat muuttaneet muualle esiintymien (mm. kupari, sinkki, lyijy)
ehdyttyä tai kysynnän hiivuttua. Queenstownin lähistöllä oli paljon hylättyjä
avolouhoksia, ja maisemat muistuttivat lähinnä kuunmaisemia, mutta luonto oli
vähitellen valtaamassa alueita takaisin. Keskellä sademetsää törmäsimme myös yhtäkkiä
massiiviseen vesivoimalaan – näky oli jotenkin absurdi ja toi mieleen avaruusaseman
jossain tulevaisuuteen sijoittuvassa tieteiselokuvassa.


Tasmanian
erämaajokien patoaminen ja suuret vesivoimalahankkeet ovat olleet kuuma peruna
Australian lähihistoriassa. Vuosina 1982-83 laaja kansanliike vastusti
kiihkeästi Franklin-joen, Tasmanian viimeisen luonnonvaraisen joen patoamista.
Padon suunnittelu ja rakentaminen aloitettiin vuonna 1982 eikä Tasmanian Hydro-Electric
Commission-yhtiötä pysäyttänyt sekään, että Gordon-Franklin –jokien alue oli
äskettäin nimetty maailmanperintökohteeksi. Lopulta mielenosoittajat
kerääntyivät Strahaniin ja saartoivat veneillään rakennustyömaan ja onnistuivat
näin pysäyttämään rakennustyöt (Franklin River Blockade). Vuoden 1983 liittovaltiovaaleissa
Franklin-joen kohtalosta tuli keskeinen vaaliteema, ja Labour-puolueen
voittaessa vaalit padon rakentamisesta luovuttiin lopullisesti.
Strahanissa
pääsimme nauttimaan näistä jokimaisemista risteilyllä, joka vei meidän ensin
”helvetin porteille” (Hell’s Gates) eli paikaan, jossa valtameren ja Macquarie
Harbourin suistoalueen vedet kohtaavat. Paikan nimi kuvaa hyvin alueen
luonnonolosuhteita, sillä merenkäynti voi olla todella rankkaa Hell’s Gatesissa.
Toisen teorian mukaan nimi on peräisin rangaistusvangeilta, jota saapuivat
Sarah Islandin rangaistusiirtolaan tätä reittiä. Ennen varsinaista
jokiristeilyä pääsimme tutustumaan myös Sarah Islandiin, jossa on vieläkin
jäljellä rangaistussiirtolan raunioita 1800-luvun alusta.
 |
Sarah Island |
 |
Franklin River |
Vietimme
idyllisessä Strahanissa kaksi yötä (10.-12.1.), minkä jälkeen suuntasimme taas
kohti Tasmanian itärannikkoa. Pysähdyimme matkan varrella Cradle Mountainin
kansallispuistoon ja yövyimme Delorainen pikkukaupungissa. Eilen keskiviikkona
13.1. saavuimme tänne Dolphin Sandsiin, jossa jaamme taas rantamökin Dellan ja
Louisen kanssa. Kirjoitan kaikesta tästä myöhemmin. Lauantaina 16.1. on aika
palauttaa auto Hobartin lentokentän Avisiin ja siirtyä mantereen puolelle
Melbourneen.
Kuten
arvelinkin, täällä e ole minkäänlaista nettiyhteyttä eikä puhelimessakaan ole
kenttää kuin satunnaisesti, joten kirjoitan tämän jutun valmiiksi ja lisään sen
Bloggeriin heti kun pääsen kunnon yhteyksien ääreen.
 |
Lähellä Strahania aukeaa Tasmanianmeren puolelle 33 km pitkä Ocean Beach. Täällä ei ollut tungosta. |
 |
Asuimme viehättävässä Franklin Manorissa. |
 |
Strahanista on mahdollista matkustaa vanhalla museojunalla sademetsön halki Queenstowniin. |
 |
Strahanin pääkatu Esplanade |
 |
Risby Cove. Söimme täällä ensimmäisenä iltana. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti