Australian kaakkoisrannikon roadtrippimme on nyt takanapäin
ja olemme tänään saapuneet perille Adelaideen, tarkemmin sanottuna Coromandel
Eastiin, jossa vietämme viimeiset Australian-päivämme Dellan ja Louisen
vieraina. Tarkoituksenamme on tällä ollessamme vähän hidastaa tahtia, joten minulla
on nyt paremmin aikaa kirjoittaa automatkastamme. Kokemuksia ja kuvia kertyi kuluneiden
neljän päivän aikana niin paljon, että lähetän niistä kaksi erillistä
postausta. Tässä ensimmäinen.
Reittimme Melbournesta Adelaideen. Punaiset pallukat ovat yöpymispaikkoja: Apollo Bay, Cape Bridgewater ja Robe. |
Mainittakoon vielä, että olen tehnyt saman matkan aikaisemminkin;
33 vuotta sitten eli vuonna 1983 ajoimme Dellan kanssa reitin toiseen suuntaan,
Adelaidesta Melbourneen. Olin silloin palaamassa Suomeen kahden kuukauden
Australian-matkani jälkeen. Valitettavasti tuolloin ottamani valokuvat
tuhoutuivat – en nyt muista, ylivalottuiko filmi vai katosiko koko kamera. Joka
tapauksessa sain tästä hyvän syyn palata näihin maisemiin.
1. matkapäivä, tiistai 19.1.
Matkamme alkoi Melbournen Downtownin Aviksesta, josta saimme
käyttöömme ärhäkän sinisen Holdenin. Navigointi ulos kaupungista sujui suhteellisen
helposti kännykkäni navigaattorin avulla, jouduimme tekemään vain kerran
u-käännöksen. Melbournen esikaupunkialueet ohitettuamme mielen valtasi rento
matkafiilis ja ajoimme yhtä kyytiä ohi Geelongin kuuluisalle surffirannalle, Bells
Beachille, joka on tunnettu valtavista mainingeistaan.
![]() |
Bells Beach |
Bells Beach, tai oikeastaan sen naapurissa oleva Torquayn
kaupunki, on Great Ocean Roadin itäinen alkupiste. Torquaysta eteenpäin tie seurailee
jyrkkää rantaviivaa, ja jokaisen mutkan jälkeen eteen avautuu henkeäsalpaavan
kaunis maisema. Ajoreittimme kulki pienten rantakaupunkien läpi; ensimmäisenä
vastaan tuli Anglesea, sitten Airleys Inlet, Lorne, Wye River ja lopuksi Apollo
Bay, jossa vietimme ensimmäisen yön. Rantakaupungeissa oli paljon perheitä
lomanvietossa, onhan Australiassa nyt kesälomakausi parhaimmillaan.
![]() |
Split Point Lighthouse, Aireys Inlet |
![]() |
Iltahupia Apollo Bayssa |
Tämä osa Great Ocean Roadista oli pitkään suljettuna vuodenvaihteen
maastopalojen jälkeen, mutta oli onneksemme äskettäin avattu taas liikenteelle.
Olisi ollut ikävää joutua kiertämään tämä kaunis rannikkoalue sisämaan kautta.
Palanut alue Lornesta länteen oli yllättävän laaja, ja kasvillisuus oli
tuhoutunut aivan vesirajaan asti. Keskeltä palanutta aluetta löytyi yllättäen
pieni, kuin ihmeen kaupalla säästynyt kylä. Voi vain kuvitella, miltä tilanne on
tuntunut asukkaista liekkirintaman saartaessa kylää kolmelta suunnalta.
![]() |
Sininen menopelimme keskellä palanutta metsää. |
Great Ocean Roadin rakentamiseen osallistui vuosina
1919-1932 noin 3 000 työntekijää, suurin osa heistä I maailmansodasta
palanneita sotilaita. Lornen lähistöltä löysimme heidän työnsä kunniaksi
pystytetyn muistomerkin.
2. päivä, keskiviikko 20.1.
Toisena päivänä ohjelmassa oli rannikon ehkä tunnetuin
nähtävyys, The Twelve Apostles eli massiiviset merestä nousevat kalliopilarit.
Oikeasti apostoleita ei ole kuitenkaan kahtatoista, vaan ainoastaan seitsemän.
Harhaanjohtava nimi on peräisin 60-luvulta, jolloin joku paikallisista keksi,
että vetävä nimi voisi houkutella paikalle enemmän turisteja.
Turisteja paikalla todellakin riittää, vaikka tuskin
kuitenkaan vetävän nimen ansiosta. Melbournesta järjestetään Great Ocean
Roadille päiväretkiä, ja jos huonosti käy, voi osua paikalle samaan aikaan kun
paikalle pelmahtaa bussilasteittain kiinalaisturisteja. Onneksi tiesimme tämän
etukäteen ja ehdimme paikalle ennen suurta invaasiota, joten saimme loppujen
lopuksi ihailla maisemia ihan rauhassa. Meille koitui myös eduksi se, että
ajoimme muuhun liikenteeseen nähden ”vastavirtaan”, sillä järjestetyillä
retkillä reitti ajetaan yleensä lännestä itään.
12 apostolin lisäksi alueella on paljon muutakin nähtävää,
joten auto oli pysäytettävä tuon tuostakin valokuvasessioita varten. Alueella
oli myös hyvin merkittyjä kävelyreittejä, joten jonkin verran tuli harrastettua
myös liikuntaa.
![]() |
Näiden mittasuhteita on mahdotonta hahmottaa valokuvassa. |
![]() |
Romahtanut London Bridge. Ehdin nähdä tämän muodostelman ehjänä v. 1983. |
Jos edellisen päivän aikana olimme tutustuneet Victorian ”Surf
Coastiin”, nyt oli ”Shipwreck Coastin” vuoro. Vedet ovat alueella todellakin
vaaralliset ja joka toinen ranta tai kallionpoukama oli nimetty jonkin
haaksirikkoutuneen aluksen mukaan. Muuten niin kauniilla rannoilla on uiminen
ehdottomasti kielletty. Edes surffareita – jotkayleensä viittaavat kintaalla
kielloille - ei näillä rannoilla näkynyt.
![]() |
Port Fairy |
Pitkän ajopäivän päätteeksi majoittauduimme aivan
hiekkarannan tuntumassa olevaan pieneen majataloon Cape Bridgewaterissa. Cape Bridgewater
on hiljainen merenrantakylä, jossa majailee Manner-Australian ainoa
hyljeyhdyskunta (joillain saarilla, mm. Kenguru-saarella vähän pohjoisempana on
hylkeitä ja merileijonia) ja johon tullaan katsomaan valaita niiden liikkuessa talvikuukausina
alueella. Varsinaisesta massaturismista Cape Bridgewaterissa ei ole tietoakaan.
C-B. Seaview Lodge oli roadtrippimme ehdottomasti paras majapaikka. Asukkaiden
käytössä oli yhteiset oleskelutilat ja keittiö, jossa oli mahdollisuus laittaa
ruokaa niin halutessaan. Koska kylän ainoa taverna sulki ovensa aikaisin, mekin
kokosimme itsellemme piknikin, jonka nautimme huoneemme yhteydessä olevalla
terassilla merinäköalaa katsellen.
![]() |
Cape Bridgewater Sea Lodge |
![]() |
Yksinkertaista, mutta maittavaa! |
Jatkuu seuraavassa postauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti